Nyt år er lig med ny start…

Der er nu noget om snakken, når der siges, at et nyt år er lig med en ny begyndelse, en oprydning eller bare nye vaner. “Nyt” er lig med en ny start på et eller andet der skal laves om på. “Lad mig starte på en frisk” eller “Lad os lige rydde op og starte forfra…” – og i forhold til det, er det kun ens egen fantasi, der afgør hvor lang den liste skal være. Det er kun ens egne forventinger eller vaner (til sig selv, vel at mærke) som der skal laves om på…

Præcis sådan havde jeg det, da jeg her en af de første dage i januar måned 2020 fik kigget mig omkring herhjemme. Noget nyt skulle ske eller i hvert fald en oprydning i gemmerne var på sin plads. Så jeg fik ryddet op i meget af det, jeg havde liggende, som bare lå og lå og lå…  Jeg havde den der følelse af, at det var vigtigt, at få ryddet op i det “rod” jeg alt for længe havde kigget på, men som jeg ikke havde fået gjort noget ved i december, hvor der jo var andre ting, der var vigtigere. Så “nyt år” var for mig lig med “oprydning” og det der med at “starte på en frisk” herhjemme i gemmerne!

Jeg fandt mange ting – mange ting, som jeg ikke bruger længere. Ting, som er blevet for gamle. Og det uden de egentlig er for gamle som sådan. Men bare ting, som jeg ikke får brugt. Ting, som er fejlkøb og bare ligger for hvor skulle jeg ellers gøre af dem og ting, som… tja… som jeg ikke har fået brug for. Alligevel. Efter et par mislykkede men optimistiske forsøg.

Alt det samlede jeg sammen, lagde i en kasse og…

Loppemarkeder:

Jeg har før skrevet om loppemarkeder, som jeg aldrig helt har kunnet se det brugbare i – altså det brugbare i for mig. Jeg køber ikke ting og har aldrig rigtigt købt ting på et loppemarked.

Hvis du er interesseret, kan du læse mit indlæg om loppemarkeder lige her.

Selvom jeg ikke køber brugte ting på loppemarkeder, havde jeg lyst til at prøve konceptet “Loppemarked” af alligevel. Bare omvendt.

Så jeg lejede en stand på “Kirppu Superloppemarked”!  – Det er vigtigt for mig at sige, at jeg selv har betalt for standen i alle de uger jeg har lejet den i!

Konceptet:

Det er et ret godt koncept, synes jeg. For det foregik ret enkelt:

Jeg gik derover, stillede mig ved skranken og blev mødt af en venlig medarbejder. Jeg forklarede, at jeg gerne ville leje en stand. Han viste mig hvilke stande, der var ledige i den kommende periode. Jeg valgte så selv min stand og valgte også selv hvor mange uger, jeg mente, jeg havde brug for den i. Det er muligt at leje en stand fra 2 uger og helt op til et år. I mit tilfælde er den reserveret ca en måned længere end jeg har betalt for. Inden jeg gik, fik jeg klistermærker samt manilla-mærker med, som kan sættes på tøj. På hvert mærke skrives (med tydelige bogstaver) hvad det er og hvor meget det skal koste. Man bestemmer altså selv, hvad man gerne vil have for sine ting.

Når lejeperioden starter, går man bare over med sine ting og sætter dem op på den stand, man har lejet. Og så går resten af sig selv. Forhåbentlig.

Der skulle så meget gerne ske det, at andre kunder køber de ting, man har stående.

Når en kunde finder en ting (Forhåbentlig en af dem, som ligger på ens engen stand), som han/hun gerne vil købe – så lægger kunden blot tingen ned i sin kurv, går hen til skranken og køber den. Ligesom i andre butikker. Forskellen er, at Kirppu får noget af salget og lejeren af standen får resten.

Smart! Og virkelig enkelt!

Jeg har derfor i de seneste dage siddet herhjemme og brugt tid på at skrive priser på klistremærker. Møjsommeligt sat klistremærkerne på de ting, som jeg gerne vil have solgt på standen. Pakket det hele i poser og kasser, kørt over og sat varerne på standen.

Næste træk er så at holde øje med salget.

Det er også virkelig nemt. For det kan gøres på to måder:

  1. På hjemmesiden er det muligt som lejer at logge sig ind med en kode og tjekke hver dag, om der er noget der er solgt. Jeg har desværre sat mange af mine varer til samme pris, så det har været lidt svært at tjekke op på hvilke varer der er solgt og hvilke der ikke er. Men det gør ikke så meget, for det er så smart i og med at der er en fin statistik, som fortæller på hvilke dage og for hvor mange penge, der er solgt for. Men ovenikøbet også hvor meget der er solgt for i alt. Nederst på siden er det muligt at se for hvor mange penge, man som lejer har til gode og hvornår det kommer ind på kontoen.
  2. Den anden, og meget simple og enkle mulighed, er simpelhent at gå over til sin stand og tjekke. Og det skal man gøre ofte, synes jeg (selvom jeg ikke er så god til det endnu) For der skal også fyldes nye varer på standen, flytte lidt rundt, rydde op og måske tage noget med hjem og sætte nye pris på.

Det hyggelige ved loppemarkeder…:

Med tiden håber jeg at få solgt noget mere – for selvom jeg ikke er så meget til loppemarkeder, eller har været, så kan jeg godt se det hyggelige og det gode ved at ty til loppemarkeder.

Det hyggelige ved loppemarkeder er at gå rundt og se på andres ting – og jeg må sige, jeg får ofte et nostalgisk sus indeni, når jeg ser ting, der minder mig om tiden fra min barndom/ungdom eller bare et eller andet, som minder mig om noget. Jeg kommer også ofte til at “forestille” mig de mennesker, som har haft tingen. Hvem var/er de? Hvordan så/ser deres hjem ud? osv osv osv…

Det gode ved det er, at tingene ikke bliver smidt ud og forgår. Men bliver brugt igen af andre mennesker, som ser det værdigfulde i at genbruge.

Jeg kan i hvert fald godt anbefale, at forsøge sig med selv at leje en stand, hvis man har en masse ting liggende derhjemme. Selvom der er et arbejde i at sidde og skrive på klistermærker, sætte pris på og fylde standen op – så er det nemt! Det er også hyggeligt og lidt sjovt at følge med i sit salg.

Og heldigvis, så tror jeg det er kommet for at blive. I hvert fald for en tid.

Tak fordi I læste med.

 

Del:

2 Comments

  1. VenterPaaVinBlog 15. januar 2020 / 11:56 am

    Det er så dejligt at få ryddet ud 😀
    Jeg har før haft en stand i Guld & Rod, ellers går jeg i reglen bare til genbrug med det og så kan overskuddet gå til et godt formål 😀 Tøj ryger i frelsens hær’s containere.

    • PIA ARILDSEN
      Forfatter
      15. januar 2020 / 6:56 pm

      Nemlig! Det er dejligt at få ryddet op. Jeg har før smidt tøj til diverse genbrugsforretninger – men nu skulle det afprøves med en stand!:-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *